Donuts & Delights

Donuts & Delights

Önzőség vagy önmegvalósítás?

2019. augusztus 26. - Seres Nikolett

Megtanultam szeretni önmagamat. Türelmesnek lenni. Jelen lenni a pillanatban. Hálásnak lenni mindazért amim van. Aki vagyok. Hogyon jutottam el idáig? Hosszú önismereti út során, ami még máig is tart. Valószínüleg soha sem fog véget érni. Az elmúlt másfél év alatt volt szerencsém számos inspiráló emberrel megismerkedni, akiktől megtanultam, hogy magamat tenni első helyre nem önzőség, hanem befektetett energia, amit később másoknak is átadhatok. Hogy ez pontosan hogyan is működik, arra egy éjszakába nyúló beszélgetés során kaptam meg választ, amit a párom valahogy így kezdett: “Tegyük fel valamilyen okból kifolyólag mi most szakítanánk, akkor valószínüleg nagyon szomorú lennék, de az életem ugyan úgy haladna tovább. Rendben lennék egyedül is, mert szeretem magamat, és nincsen szükségem senkire sem hogy így érezzek.”.Bevallom őszintén ez a vallomás elsô hallásra azt az érzést keltette bennem, hogy nem vagyok eléggé fontos a párom számára, de amint részletesebben is elmagyarázta, minden értelmet nyert. Szerinte nagyon fontos, hogy egy párkapcsolat előtt mindkét fél 100%-os legyen külön-külön is. Nem szabadna elvárnunk valki mástól, hogy ő egészítse ki a félig üres poharunkat. Egy építő párkapcsolat alapja két lelkiekben erős ember, akik közösen képesek 100%-on túl teljesíteni. Ezáltal is közelebb kerülni a céljaik eléréséhez. Ilyen szemszögből nézve saját magamat tenni első helyre egyáltalán nem hangzik önzőségnek, hiszen amíg én magam sem vagyok rendben, hogyan is tudnék másoknak segíteni? Úgy gondolom minden innen indult ki. Megérteni, elfogadni és megszeretni önmagamat volt az első és egyben a legfontosabb lépés ahhoz, hogy közelebb kerüljek az általam megálmodott élethez.

1. Ne itélkezz!

Először kívülről kellett indulnom, és közelebbről is megvizsgálnom az emberekkel való kapcsolatomat. Azt vettem észre, hogy egy-egy társalgás, vita során a legtöbb esetben a saját igazamat, gondolataimat próbáltam meg ráerőltetni másokra. Ami az én elképzelésemtől távol állt, szinte elfogadhatatlannak tartottam. Ez rengeteg nézeteltérést okozott még a tökéletesnek hitt párkapcsolatomban is.

Meg kellett értettnem önmagammal, hogy nincsen rossz vagy jó, csak különböző.

Mindig is nyitott voltam eltérő nézetek, más kultúrák felé, azonban csak később jöttem rá, hogy mennyire fontos ezek itélet mentes elfogadása. Amint ezt megértettem, úgy az önmagamhoz való viszonyom is megváltozott.

Elfogadom, hogy van amit nem szeretek, van amiben nem vagyok jó és nem próbálok meg saját magamra ráerőltetni egy sablont, amivé válnom kéne. Ismerem az erősségeimet és tudom, hogy mi az amiben még jobb szeretnék lenni. Hallgatok a belső hangra ami ha nem-et mond, itélkezés mentesen elfogadom. Talán az a sport, munka, életmód nem éppen nekem való.. nem probléma. Keressük meg ami valóban boldoggá tesz, amiben ki tudok teljesedni. Nagyon jó példa erre, amikor rájöttem, hogy akármennyire is próbálom erőltetni, edzőterembe járni és súlyokat emelgetni nem az én sportom. Éveken keresztül próbálkoztam fenntartani a motivációmat minden féle különböző ötlettel, de a végeredmény ugyan az lett. Pár hónap után csak a kifogásokat kerestem miért nem tudok menni. Mikor végleg feladtam és elhatároztam, hogy márpedig igenis megtalálom azt a sportot ami nekem való, rátaláltam a thai boxra, amibe első látásra beleszerettem. Onnantól kezdve edzeni menni a legvártabb programnak bizonyult és nem volt többé szükségem kifogásokra sem.

Megszeretni és elfogadni önmagdat nem azt jelenti, hogy belenyugszol a jelenlegi kényelmetlen helyzetbe, hanem azt, hogy időt szánsz arra, hogy megértsd mire is vágysz valójában.

Mi az ami tényleg hozzád illik, ami te vagy. Egészségesnek,  sikeresnek, boldognak lenni mindenkinek mást jelent, éppen ezért nem szabadna hogy kívülàllók véleménye befolyásoljon. Amint elkezdesz befelé figyelni és itélkezés mentesen elfogadni az érzéseidet, máris közelebb kerülsz az általd megálmodott élethez.

2. A szavak hihetetlen ereje.

Arra már mindennyian rájöttünk, hogy a kimondott szavak milyen gyorsan, mekkora hatással bírnak. Előidézhetnek örmöt, lelkesedést, nyugalmat, kétségbeesést.. Motiválhatnak vagy éppen mély depresszióba dönthetnek. Éppen ezért fontos hogy megtanuljuk, hogy hogyan használuk őket. Miért van az, hogy minden alkalommal, amikor hibázunk valamiben, azonnal kritizáló, negatív szavakkal illetjük önmagunkat?  “Tudtam hogy nem vagyok elég jo ehhez a feladathoz. Semmit sem tudok végigcsinálni.” és hasonlók... Vajon ugyan így reagálnánk ha az adott helyzet egy közeli hozzátartozónkkal, barátunkkal történne meg? Ugyan azokat a szavakat használnánk a véleményünk kinyilvánítására?

Majdnem biztos vagyok benne, hogy nem. Akkor saját magunknak miért nem adjuk meg a tiszteletet és az ösztönző szavakat? “Rendben, ez most nem jött össze de továbbra is próbálkozok tanulva az elöző hibáimból.” vagy “Nem fogom feladni, minden kudarc erősebbé tesz!”. Tudatos gyakorlással átalakíthatjuk ezt a rossz szokást és ezáltal még több szeretet táplálhatunk saját magunk iránt. Teszteljétek le, hogy egy teljes napon keresztül hányszor kapjátok rajta magatokat, hogy negatív szavakat használtok önmegerősítés helyett. Lehet szó külső (túl kövér vagyok), belső (nem vagyok elég jo) tulajdonságokról, a legfontosabb, hogy észrevegyük és átalalkítsuk a gondolatainkat. Fókuszálj az erősségeidre és jutalmazd magad elismerő szavakkal, bókokkal. Ugyan úgy ahogyan a kollégáidnak, beosztottaidnak szükségük van a dicséretre, magadnak se felejtsd el magadni egy egy siker elérésekor. Sokszor több jelentőséget tulajdonítunk a rossz dolgoknak a jókat pedig természetesnek vesszük, rövid ünneplés után átsiklunk rajtuk. Vagy ami még rosszabb, sikerünket csupán a szerencsének tituláljuk nem pedig saját tudásunk gyümölcsének. Erősítsd meg a magadba vetett hitet a megfelelő szavak használatával. Úgy beszélj önmagadhoz, ahogyan azt egy barátoddal/szeredtettel is tennéd. 

3. Érted történik, nem veled. 

Fontos, hogy megértsük, hogy minden jó és rossz dolog egyaránt értünk történik. Hozzásegítenek abban, hogy azzá váljunk akivé lennünk kell. Gondoljatok csak vissza hányszor kaptatok nemleges választ, elutasítást valamire, amit egykor nagyon szerettetek volna, de visszatekintve végül hálásak vagytok érte, hogy mégsem jött össze? Hányszor éreztétek úgy hogy egy-egy kudarc csak még erősebbé tett benneteket? Vagy éppen hozzásegített ahhoz, hogy megértsetek valmit, és ezáltal közelebb kerüljetek a célotokhoz? Éppen ezért nagyon fontos lenne, hogy még az igazságtalannak, elszomorítónak és reménytelennek hitt helyzetekben is törekedjünk arra, hogy az örökös "Miért pont én?" kérdés helyett inkább a megértést segítő, előremutató kérdésekre fókuszáljunk. "Mit akar nekem ezzel elmondani az élet?", "Mit tanulhatok a történtekből?", "Hogyan csinálhatnám még jobban a dolgokat?"...

Amint megértjük, hogy az élet nem csak úgy megtörténik velünk, hanem mindennek jelentősége/célja van, a negatívnak hitt dolgok ösztönzően, insporálóan, fognak ránk hatni.

Jó példa erre ami velem történt úgy egy évvel ezelőtt. A managerem úgy döntött, hogy a következő héttől kezdve egy másik boltban fogok dolgozni, mondván, hogy szükségük van a segítségemre. Nagyon szomorú voltam, mert szerettem a régi helyemet ahol több mint egy évet töltöttem. Igazságtalannak éreztem, hogy csak így továbbküldenek egy másik boltba anélkül hogy megkérdeznék a véleményemet. Akkoriban munkahelyváltáson gondolkoztam, be is adtam a jelentkezésemet néhány helyre. Amikor a manageremnek is megemlítettem, hogy mire készülök, ő arra bíztatott, hogy ne adjam fel, higgyek benne hogy ez a váltás okkal történik, és így sokkal hamarabb fogok előrébb lépni. Nehezen akartam elhinni, de mivel megbíztam a felettesemben, így adtam az egésznek még egy esélyt. Visszatekintve csak hálás tudok lenni mindazért ami történt. Az egész cég történetében én vagyok az egyetlen, aki kevesebb mint egy év alatt csoportvezetőből boltvezetővé nőtte ki magát. A motivációm azóta visszajött és most már 100%-osan hiszek abban, hogy minden okkal történik.

Legyen az rossz vagy jó, a végén téged fog szolgálni és többé tenni.

Ne feledd, saját magadat tenni első helyre nem önzőség, hanem befektetett energia. A legfontosabb, amit saját magadért és másokért tehetsz. Hiszen ha erős vagy, másokat is lelkesíthetsz, ha boldog vagy, másokat is azzá tehetsz.. Töltsd teli a poharadat, hogy legyen mit megosztanod. :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://seresnikolett.blog.hu/api/trackback/id/tr5515015040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása