Donuts & Delights

Donuts & Delights

Álmaink korlátok között

2016. június 20. - Seres Nikolett

blog3.jpg

A napokban nagyon sokat gondolkoztam azon, hogy miért is vagyok itt kint Angliában, és mi az a cél, amit igazán szeretnék elérni. Egyfajta szorongás kapott el minden egyes alkalommal, amikor átgondoltam a lehetőségeimet és úgy éreztem, hogy tulajdon képen semerre sem tartok. Ebbe az országba mindenki valamilyen céllal érkezik és én egyedül csak az angol tanulást és a kalandvágyat tudtam felhozni indoknak, akár hányszor kérdezték. A kollégáim lehetetlennél lehetetlenebb álmokat soroltak fel, amik hajtják őket előre, és bár ezek az álmok szinte a megvalósíthatatlan kategóriát súrolják, nekik mégis boldogságot és erőt adtak a továbbhaladáshoz. Mindeközben én csak félelmet és egyre nagyobb kétségbeesést éreztem, hiszen továbbra sem tudtam merre is tart az életem. Mondhatni a legjobbkor küldte ki anyukám a Big Magic című könyvet, aminek az olvasásakor már az első oldalaknál magamra ismertem. Rájöttem, hogy az igazi álmom továbbra is ott lapul bennem, tulajdon képen csak a félelmeim azok, amik indokokat kovácsoltak, hogy miért is ne valósítsam meg, amire mindig is vágytam.

"Bizonygasd a korlátaidat, és többé nem szabadulsz tőlük."

Elizabeth Gilbert nagyon jól megfogalmazta ebben az egy mondatban, hogy mi az, amit én napok óta csinálok. Sorra veszem az indokokat, hogy miért is ne vágjak bele az álmom megvalósításába.  Az említett könyvben a következő belső félelmeket írta, amik közül mindegyik megfordult már az én fejemben is:

  • Félsz attól, hogy tehetségtelen vagy.
  • Félsz attól, hogy nem rendelkezel a megfelelő képzéssel vagy diplomával.
  • Félsz attól, hogy a kreativitásodnak nincsen piaca, ezért nincs is értelme vele foglalkozni.
  • Félsz attól, hogy valaki más már megcsinálta - jobban.
  • Félsz attól, hogy az álmaid nevetségesek.
  • Félsz attól, hogy nem vesznek komolyan.
  • Félsz attól, hogy túl idős vagy ahhoz, hogy belevágj.
  • Félsz attól, hogy egy nap majd úgy fogsz visszatekinteni kreatív erőfeszítéseidre, mint egy gigantikus pénz-, idő- és energiapocsékolásra.
  • Félsz attól, hogy nem a megfelelő munkahelyen vagy, nem rendelkezel pénzügyi szabadsággal vagy üres órákkal ahhoz, hogy a felfedezéseidre összpontosíthass.

Kiskorom óta imádok a konyhában tevékenykedni, leginkább sütni. Pályaválasztáskor megfordult a fejemben, hogy a vendéglátás irányába veszem az utamat, de aztán mégis más szakmát választottam. Akkoriban úgy éreztem, hogy jó ez így nekem, még rengeteg időm van eldönteni, hogy mit is szeretnék csinálni igazán az életemben. Mondhatni csak sodródtam az árral és vártam a megfelelő pillanatra. Főiskola után egyből sikerült állást találnom egy rendezvényszervező cégnél, amiért akkor nagyon hálás is voltam. Úgy éreztem, hogy ez a szakma kielégíti az örökös kíváncsiságomat és ad elegendő mozgásteret a munkán belül is. Azonban 3 év múlva elkezdett lankadozni az érdeklődésem és, hogy feldobjam a napjaimat ismét a konyhában találtam magamat. Éreztem, hogy a torták készítése közben sikerül teljesen kikapcsolnom az agyamat és egyfajta elégedettség, boldogság érzés tölt el. Újra megfogalmazódott bennem a vágy, hogy mennyire jó lenne egy saját kis kávézót nyitni, ahol én készíthetném a különleges kávékat és a finomnál-finomabb süteményeket. Sorra ugrottak be a képek, hogy mit hogyan lehetne csinálni és ahogy egyre jobban belemerültem az ötletelésbe, éreztem, hogy ez a feladat tényleg hozzám illő lenne.

1. Ha hiszel magadban mások is hinni fognak benned.

A felfedezés örömével egy időben elöntött a félelem is, ami sorra vetette fel bennem az indokokat, hogy miért is annyira "lehetetlen" ennek az álomnak a megvalósítása. Ahogy végighaladtam az egyes pontokon, rájöttem, hogy a legnagyobb probléma az, hogy nem hiszek saját magamban. Úgy éreztem nem vagyok képesnek arra, hogy egy ekkora feladatot elkezdjek és a véghez is vigyek. Márpedig, ha folyamatosan csak azt ismételgetem kifelé, hogy nem vagyok elég jó az adott munka elvégzésére, akkor miért hinnének mások bennem? Egy munkáltató akkor ad neked esélyt, ha meg tudod győzni arról, hogy te vagy a legmegfelelőbb ember a számára. Így hát hinned kell magadban annyira, hogy tudd, bár most még nem rendelkezel a megfelelő képzéssel, de képes leszel annak elsajátítására. Tapasztalatok és korábbi tanulmányok hiányában, az egyetlen amit tehetünk, hogy kifelé a motiváltságunkat és a fejlődés iránti vágyunkat mutatjuk, ezzel meggyőzve másokat is az elhivatottságunkról. 

2. Légy türelmes önmagaddal szemben.

Egy teljesen új ötletnél sokszor az embernek nincsen semmije csupán csak egy elképzelése arról hogy mit is szeretne elérni. Tudtam, hogy ahhoz, hogy egy saját kávézót nyithassak sokkal több tudásra és még több pénzre lesz szükségem. Ahhoz, hogy ezt a kettőt minél hamarabb megszerezzem, döntöttem úgy, hogy Angliába költözök és nulláról kezdek egy számomra teljesen új szakmában. Azzal azonban nem számoltam, hogy a kezdeti lelkesedést a kiköltözés utáni üresség fogja felváltani. Úgy éreztem, hogy nem haladok eléggé gyorsan a célom felé. Még csak egy hónapja voltam kint, de már azt vártam, hogy sokkal jobban beszéljem a nyelvet és, hogy a munkahelyemen is még több felelősségteljes feladatot bízzanak rám. Napokat töltöttem rosszkedvűen arra várva, hogy a motiváltságom visszatérjen. Észrevettem, hogy nagyon sokan esünk abba a hibába, hogy a kitűzött célt túl gyorsan akarjuk elérni és nem vesszük figyelembe, hogy rengeteg munkával és idővel jár a megvalósításuk.

A megtett utat is ugyan úgy kell élveznünk, mint az elért eredményt. 

Egy ilyen nagy álom megvalósítása, mint amilyen az enyém akár sok-sok évbe is telhet, de maga a tanulás folyamata is nagyon érdekes és élvezetes. Ha valami újba kezd az ember, megint érzi azt a belső izgatottságot és az energiát a tenni akarásra. A hétköznapiság elvész, és helyét az újdonságok veszik át. A tanulás nem kötelesség többé, hanem választott lehetőség, hogy még több mindent tudhassunk meg az adott témáról. Nem szabad hibáztatnod magadat, ha valami nem sikerül elsőre. Meg kell próbálnod újra és újra és hinned kell benne, hogy egyszer hibátlan lesz, amit csinálsz. Hiszen másod nincsen. Csak a magadba vetett hited és a tenni akarás. Ez a kettő pedig elég is ahhoz, hogy elérd, amit kitűztél magad elé. 

3. A félelem ott lehet benned, de nem dönthet helyetted.  

Bárhol is jársz az álmod megvalósításában, mindig érezni fogod legbelül a félelmet, ami próbál visszatartani az előrehaladásban. A feladásra ösztönöz és újabb indokokat vet fel, hogy miért is nem fog sikerülni az, amit szeretnél. Tisztában kell lenned azzal, hogy valóban nagyon nehéz és erőt próbáló feladat megvalósítanod valami egyedit és különlegeset, de ettől még nem lehetetlen. Figyelned kell az intő jelekre, de nem szabad engedned, hogy a félelem meggátoljon az előrehaladásban. Ez az angliai út rávilágított arra, hogy bár az elején minden nehéz, de ha eléggé akarom és adok egy kis időt magamnak, akkor előbb utóbb elérem a kívánt célt. Nem szabad megállni és azon rágódni, hogy mi lesz majd ha... menni kell és csinálni és valami úgy is történni fog. Egy ismerősöm mondta régen: "Úgy még nem volt, hogy ne lett volna sehogy". :) Valami mindig történni fog egy-egy megmozdulásodat követően, amin lehet hogy javítanod kell még egy kicsit, hogy célra vezetőbb legyen, de ha meg se próbálod, akkor esélyt sem adsz arra, hogy sikerüljön, amit szeretnél. 

4. Tegyen boldoggá, amit csinálsz.

Elizabeth Gilbert szerint a kreatív életnek a jelentése nem az, hogy valamiből a legjobbnak kell lennünk, hanem az, hogy megtaláljuk a hozzánk leginkább illő foglalkozást, aminek a végzése felszabadulttá és boldoggá tesz minket. Nem az a lényeg, hogy valamiben a többi ember számára a legjobb legyél, hanem az, hogy a saját elvárásaid számára tudjál megfelelni. Ehhez pedig ki kell zárni a külső világot és 100%-osan hinned kell önmagadban és az elképzeléseidben. Amíg nem szánsz egy kis időt arra, hogy megtaláld mi is az, ami igazán boldoggá tesz, addig valaki másnak az álmán fogsz csak dolgozni. Leéled az életedet úgy, hogy nem tettél hozzá semmit. Semmit, ami TE magad lennél. 

A kreatív élet felfokozott életet jelent. Egy nagyobb, boldogabb, kiteljesedettebb és pokolian érdekes életet.

A tehetség ott lakozik benned.
A tudás hiány nem kifogás, hiszen minden elsajátítható.
Ami egyedi, arra mindig van kereset.
Az hogy mások mit hoztak már létre, ne érdekeljen. A tiéd úgyis másmilyen lesz.
Higgy önmagadba és akkor a környezeted is komolyan fog venni.
Sosincs késő ahhoz, hogy belevágj valami teljesen újba.
A pénz hiánya nem indok. Kellő munkával az is megszerezhető. 

Hagyj fel a kifogások keresésével, ugyanis ha valamit nagyon szeretnél, akkor a válasz mindenre ott van benned. Ne pocsékolj több időt a negatív gondolatokra! Inkább vágj bele az álmod megvalósításába. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://seresnikolett.blog.hu/api/trackback/id/tr558786014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása